Logopédia

Ellátottak köre:

  • Óvodai tagozat;
  • Értelmében akadályozott tanulók általános iskolájának tanulói: ÉATÁI
  • Tanulásban akadályozott tanulók általános iskolájának tanuló: TATÁI

A logopédia célja:

A logopédiai tevékenység a sajátos nevelési igényű, ezen belül a tanulásban és értelmében akadályozott gyermekek oktatásának – nevelésének folyamatában, annak szerves részeként készít fel a tudatos és célszerű verbális önkifejezésre.

Célunk nem csupán a beszédhibák megelőzése, korrekciója, hanem egy olyan átfogó, a teljes beszédfolyamatot érintő fejlesztő program megvalósítása, amely előkészíti, illetve kiegészíti a tanulóra szabott sérülésspecifikus eljárásokat.

A logopédia feladatai:

  • Az utóbbi időben mindinkább kiemelt feladata a logopédiának a preventív tevékenység. Pl. A sajátos nevelési igényű gyermekeknél gyakoribb a halláscsökkenés, ezért az időben való felismerésnél, kezelésnél a kommunikációs zavarok megelőzhetőek vagy tüneteik enyhíthetőbbek.
    Ennek érdekében együttmuködünk különbözo szakemberekkel (védono, gyermekorvos, fül – orr gégész szakorvos, audiológus, neurológus, pszichológus, foniáter, mozgás terapeuta) és intézményekkel (Nevelési Tanácsadó és Beszédjavító Intézet, Tanulási Képességeket Vizsgáló Szakértoi és Rehabilitációs Bizottság, J-N-SZ megyei Gyermek- és Ifjúsági Pszichiátriai Gondozó).
  • Tanácsadás: Nagymértékben összefügg a prevenciós tevékenységgel. Az élettani beszédhibáknál (élettani pöszeség, non-fehency beszéd) nincs szükség a gyermek terápiába való bevonására, ilyen esetekben elegendo a szülo/nevelo felvilágosítása, tájékoztatása.
  • Eloszurés, szurés: Az óvodai csoportban és az osztályokban minden év elején megtörténik a gyermekek beszédállapotának felmérése, valamint a további adatok, információk begyujtése.
  • Vizsgálat: Tájékozódó standarizált vizsgálatokat végzünk a beszédállapot, ezen belül a beszéd- és nyelvi fejlettség, a különféle képességkultúrák (figyelem, emlékezet, gondolkodás, lateralitás, téri tájékozódás stb.) feltárására.
  • Szükség szerint kiegészíto vizsgálatokat kell kérni (orvosi, pszichológiai, pedagógiai).
  • A vizsgálat eredmények összegzése és értékelése után kerül sor a differenciál-diagnózis és státusdiagnózis felállítására.
    Ezek képzik az alapját a késobbi terápia irányának meghatározásakor.
  • Terápia: két formája ismeretes:
    • Egyéni: Súlyos centrális eredetu beszédzavaroknál (pl. centrális pösze, diszfázia).
    • Csoportos: Enyhébb beszédhibák esetén: (pl. parciális diszlália, diszlexia reedukáció, megkésett beszédfejlodés). Lehetoség szerint törekedni a homogén csoportok kialakítására. Egy csoportba legfeljebb 3-4 gyermek kerülhet.
      A foglalkozások jellege egyéniesített csoportfoglalkozás.

A terápiában való felvételkor elonybe kell részesíteni az általános pöszéket, a diszfáziásokat, a beszédgyengéket, az agnóziásokat, a súlyosabb dadogókat, és a közvetlen beiskolázás elott állókat.

A terápiás órák idotartama: 15-45 percig terjed. Pl. óvodások egyéni terápiájánál a 45 perc 3*15 percre bontható.

Az iskolások csoportos terápiája 45 perc.

Súlyos, centrális eredetu beszédzavarok esetében intenzív terápia javasolt (heti 4 alkalom). Minden más esetben a heti két foglalkozás szükséges.

A terápia eredményességét döntoen befolyásolja az otthoni gyakorlás. (Naponta 10-15 perc!).

A terápia irányát, eredményességét folyamatosan ellenorizni kell a megfelelo folyamatdia gnosztikai méroeszközök segítségével.

A terápia befejezésekor a jelen státusz rögzítése elengedhetetlen.

  • A késobbiekben nyomköveto, kontrollvizsgálatokra is sor kerülhet (pl. súlyos dadogóknál, diszfáziásoknál).

A logopédiai terápia kiegészülhet más pedagógiai rehabilitációs tevékenységgel:
(pl. Angmentatív kommunikáció, Blees-nyelv) és más egészségügyi rehabilitációs programokkal:
(gyógytorna, gyógyúszás –HRG, Ayres-terápia, relaxációs tréningek, gyógylovaglás, gyermekneurológiai kezelésekkel).

A logopédiai vizsgálat során használható felmérő tesztek:

DPT (képességeket vizsgáló teszt);
PPL (nyelvi fejlettséget méro teszt);
PPVT (passzív szókincset vizsgáló teszt);
TOKEN (beszédészlelést, beszédmegértést vizsgáló teszt);
Csányi Yvonne – Grammatikai teszt;
GMP (beszédészlelési- és megértési teszt);
MEIXNER – féle olvasásvizsgáló teszt;
Dyslexia gyorsteszt I-II.
Sindelar – teszt (képességeket vizsgáló teszt);
MEIXNER – szókincsvizsgáló teszt.

A logopédiai terápiához szükséges eszközök:

Logopédiai tükör, játéktárgyak, tárgyképek, képes lottók, memóriakártyák, bábok, képességeket fejleszto eszközök, játékok, különbözo hangszerek, CD-s fülhallgató magnó, számítógép, számítógépes programok.

Forrás: http://gyogypedhomok.atw.hu/LOGOPEDIA.HTML