Ebbe az eszközcsoportba kerültek a gyermekek készségeit, képességeit fejlesztő eszközök. Legtöbbjük (a mozgásfejlesztő eszközök kivételével) az egészséges gyermekek számára készült, de a mozgáskorlátozott gyermekek fejlesztésében is nagy jelentőségűek a sokoldalú felhasználhatóság és a könnyű kezelhetőség miatt.
5.1 Mozgásfejlesztő eszközök
A mozgásnevelés a mozgásterápia eszközrendszerét integrálja a nevelés, oktatás folyamatába, és olyan feltételeket teremt, amelyek a korszerű rehabilitációt szolgálják. A mozgásnevelés elsődleges feladata a károsodott mozgás javítása, így ennek megvalósítása során alkalmazza a gyógytorna aktív és passzív eljárásait, az orvosi rehabilitációt, a fizikoterápia módszereit és eljárásait, hidroterápiát, különböző terápiás eljárásokat, illetve azok elemeit (pl. Bobath, Frostig, Ayres, PNF, PIR stb.), sérülésspecifikusan adaptált testnevelési mozgásanyagot, játékokat, sportokat, korrekciós és gyógyászati segédeszközöket, ergoterápiát.
Bobath-labdák
A Bobath házaspár (Karel Bobath neurológus és Berta Bobath gyógytornász) által a 40-es években kidolgozott módszer a cerebralparesis mozgásterápiás eljárása. A módszer a reflexgátlásra, az izomtónus normalizálására épül, amely egyéb technikákkal együttesen elősegíti a fiziológiás tartást és az aktív, automatikus mozgásokat. A kezelés a terapeuta akcióinak és a gyermek reakcióinak vég nélküli váltakozása (azóta a terapeuták kidolgozták a Bobath-NDT módszert is).
Ennek a módszernek az alapeszköze a Bobath-labda, amely nagyméretű, felfújható gömb. Egyensúlyfejlesztésre, lazításra, reflexgátló helyzetek kialakítására és megtartására, a helyes testtartás kialakítására és megtartására egyaránt használható.
Jelenleg már különböző elnevezések alatt, hasonló és kicsit módosított funkciókat ellátó, különféle méretű és formájú nagy labdák kaphatók kereskedelmi forgalomban is.
44 Sérülésspecifikus eszköztár
Therasensory
A Bobath-labdához hasonlóan használható nagy labda, azzal a különbséggel, hogy felülete „tüskés”, így az érzékelést is fejleszti, a testhelyzetekről is kap szenzoros visszajelzést a használó.
Boccsa-cső
A boccsa speciális sportjáték, paralimpiai szám, különösen súlyosan sérültek részére javasolható. Játszható ülő és álló testhelyzetben, kerekesszékben és labdavezető csővel is, egyéni és páros, valamint csapatjáték formájában. A boccsa-cső segítségével a boccsa-labda akkor is irányítható, ha a játékos nem képes dobni, kerekesszékéből gurítani stb. Segítővel használható, aki a játékos utasítását követve állítja be a csövet a céllabda eléréséhez. A segítő a pályának háttal helyezkedik el.
Mozgáskorlátozott gyermekek, tanulók együttneveléséhez 45
Guruló zsámoly
Olyan tornatermi eszköz, amely helyváltoztatáshoz, egyensúly- és erőfejlesztő gyakorlatokhoz, játékokhoz használható. Minden korosztály mozgásnevelésébe bevonható.
Olyan gyermekek részére ajánlható, akik az eszközt biztonságosan tudják használni.
Készülhet műanyagból és fából is. Méretét tekintve igen változatos lehet. Házilag is kivitelezhető.
Abban az esetben, ha a gyermek mozgásállapota miatt − csökkent izomerő, egyensúlyprobléma stb. −nem tudja használni a guruló zsámolyt, adaptációra van szükség a biztonság fokozása érdekében.
Testnevelési és sporteszközöket forgalmazóknál itthon is beszerezhető.
Billenő zsámoly
46 Sérülésspecifikus eszköztár
A billenő zsámoly szintén a mozgásfejlesztés eszköze, de használható szabadtérben is. Egyszerre egy, két gyermek veheti igénybe. Alja gömbölyített, bele lehet ülni, így a működése hasonló a mérleghintához. Átfordítva mászókaként is használható.
Anyaga lakkozott fa, így egyszerűen tisztán tartható.
Testnevelési eszközöket forgalmazó cégeknél megrendelhető.
Különféle idomok mozgásfejlesztéshez
Különböző kiszerelésben kapható mozgásfejlesztő eszközkészlet. Az egyes elemek magukban, a helyes testhelyzetek beállításához és megtartásához adnak segítséget. Az elemek összerakásával változatos akadálypályát alakíthatunk ki, amelynek segítségével fejleszthetjük a mozgás különböző területeit, a mozgásügyességet, izomerőt stb. A gyermekek önmagukhoz mért teljesítménye versenyszituációban akár mérhető is. Elsősorban tornatermi használatra javasolt. Anyaga erős szivacs, műanyag bevonattal. Tisztítása egyszerű.
Darabonként is megvásárolható fejlesztő játékokat forgalmazó cégeknél.
Mozgáskorlátozott gyermekek, tanulók együttneveléséhez 47
Járókorlát járásgyakorláshoz
Ez a mozgásfejlesztő eszköz arra szolgál, hogy a gyermekek biztonságos körülmények között gyakorolják a járást. A két láb közti távolságot egy rúd segít megtartani. A korlátokba kapaszkodva azok a gyermekek is gyakorolhatják a járást, akik egyébként erre nem lennének képesek semmiféle más segédeszközzel.
Váltott felületű burkolat korláttal járásgyakorláshoz, valamint lejtő-emelkedő korláttal járásgyakorláshoz
Váltott felületű burkolat korláttal járásgyakorláshoz
Emelkedő-lejtő korláttal járásgyakorláshoz Lépcső korláttal járásgyakorláshoz
48 Sérülésspecifikus eszköztár
Ezt a mozgásfejlesztést segítő eszközt a szabadban lehet kialakítani. Lényege, hogy a gyermekek megtapasztalják a különböző burkolatok közötti különbséget járás közben. A segítségként hozzárendelt korlát a biztonságot szolgálja. Célja az egyensúlyfejlesztés és a járás gyakoroltatása. A gyermekek így biztonságos körülmények között tudják gyakorolni az utcai közlekedést.
Kéz- és lábsúlypánt
Izomerő fokozására, túlmozgások csökkentésére alkalmazott eszközök. Használhatók mozgásnevelésnél, úszásnál és mindennapi tevékenység közben is.
Műtét utáni rehabilitáció jól bevált eszközei. Arthrogryposisos tanulók erősítésében eredményesen alkalmazhatók. A súlypántok víz alatti tornánál megakadályozzák a láb felkapását. Úszásoktatásnál is eredményesen alkalmazhatók, a már megfelelő vízbiztonsággal rendelkező gyermekek számára.
Sporteszközöket forgalmazó cégeknél, sportszerboltokban beszerezhető.
Súlymellény
Túlmozgások csökkentésére alkalmazott eszköz. Használható mozgásnevelésnél és mindennapi tevékenység közben is. Athetotikus gyermekeknél a súlymellény használata csökkenti a nagyon erős túlmozgásokat, az akarattól független tónusbelövelléseket.
Mozgáskorlátozott gyermekek, tanulók együttneveléséhez 49
Ayres-eszközök
Az Ayres-eszközök a szenzoros integrációs terápia eszközei, nem mozgáskorlátozottakra sérülésspecifikusak, de eredményesen használhatók mozgáskorlátozott gyermekek fejlesztésére is, főleg egyensúlyfejlesztésre.
Társuló viselkedészavarok és tanulási zavarok esetén különösen hatékonyak. Speciális mozgásfejlesztő eszközöket forgalmazó cégektől beszerezhetők.
Golyófürdő
Szintén nem sérülésspecifikus eszköz, de mozgáskorlátozott, főleg halmozottan akadályozott gyermekek szenzomotoros, pszichomotoros fejlesztéséhez nagyon sokféle lehetőséget nyújt. A golyófürdőben való játék mint szenzoros örömforrás is felbecsülhetetlen értékkel bír. Fejlesztő játékokat forgalmazó üzletekben kapható.
Háromkerekű kerékpár
50 Sérülésspecifikus eszköztár
Sok mozgáskorlátozott gyermek közlekedési eszköze, önálló helyváltoztatást tesz lehetővé. Súlyosabb mozgásállapotú gyermekeknél terápiás értékű eszköz, mivel egyrészt megtöri a kóros szinergizmusokat, másrészt pedig a lábak mozgásának összehangolását segíti.
A legtöbb gyermeknél speciális kiegészítők alkalmazása szükséges, mint például háttámla, biztonsági öv, lábrögzítő stb. Különféle méretekben sokféle változata kapható, katalógusokból megrendelhető gyógyászati segédeszközöket forgalmazó cégektől.
5.2 A finommotorika fejlesztésére szolgáló eszközök
Az emberi cselekvés és ismeretszerzés alapja a felső végtagok összehangolt mozgása, a finommozgások megfelelő fejlettsége. A sikeres manipuláció feltételei: a kéz és ujjak ügyessége, mozgékonysága, a kéz izmainak, ízületeinek lazasága, a kézmozgások célpontossága, megfelelő izomerő és annak szabályozása, az ujjak tapintási érzékenysége, kialakult dominancia és koordináció a két kéz, a hüvelykujj és a többi ujj között, valamint a szem- és kézmozgások között.
Az itt megjelenített eszközökkel történő gyakorlás ezeket a készségeket, képességeket tréningezi. A játékok színesek, nagyméretűek, mozgáskorlátozott gyermekek is jól meg tudják fogni őket, és többségük könnyen tisztán tartható, lemosható.
Csipeszek (többféle)
Mozgáskorlátozott gyermekek, tanulók együttneveléséhez 51
Nagyméretű, színes, különféle formájú műanyag csipeszek, amelyek könnyen szétnyithatók és felcsíptethetők különféle alaplapokra. A csipeszeket fel kell csíptetni adott helyre, a feladatnak megfelelően. Ez ügyesíti a kézmozgást, és helyettesítheti vagy kiegészítheti a szóban történő válaszadást is.
Ajánlható mozgáskorlátozottaknak: enyhén spasztikus, athetotikus és értelmileg sérült, illetve lokális részképességzavarral küzdő gyermekeknél a beszéd és finommotorika fejlesztéséhez. Színek gyakorlásához és munkatevékenység-foglalkozásokra is ajánlott. Egyéni és csoportos foglalkozásokra.
4 éves kortól. Kereskedelmi forgalomban kapható, fejlesztő játékokat árusító boltokban megvásárolható.Lásd még: Fejlesztő játékok
CLIPSO – csipesz a kézben
Lásd: Fejlesztő játékok
Fagyöngyök (különböző méretű és színű)
Nagyméretű színes, különféle formájú fagyöngyök, amelyeket válogatni lehet, és fel lehet fűzni különböző alapokra (zsinór, hurkapálcika stb.). Ez történhet különböző szempontok (szín, forma, méret) szerint vagy anélkül.
Ajánlható mozgáskorlátozottaknak: enyhén spasztikus, athetotikus és értelmileg sérült, illetve részképességzavarral küzdő gyermekeknél a finommotorika és szem-kéz koordináció fejlesztéséhez. Szín és méret gyakorlásához. Egyéni és csoportos foglalkozásokhoz. Munkatevékenység-foglalkozásokra is. 5-6 éves kortól.
Kereskedelmi forgalomban kapható, fejlesztő játékokat árusító boltokban megvásárolható. Lásd még: Fejlesztő játékok
52 Sérülésspecifikus eszköztár
RING
Kör alakú, nagy lyukú, fa alaplapból és nagyméretű gyönggyel végződő vastag, színes fűzőből álló játék.
Feladat a színes fűzők befűzése a lyukakba szabályok szerint vagy anélkül.
Ajánlható mozgáskorlátozottaknak: enyhén spasztikus, athetotikus és értelmileg sérült, illetve részképességzavarral küzdő gyermekeknél a finommotorika és szem-kéz koordináció fejlesztéséhez. Önkiszolgálás elősegítéséhez. Egyéni és csoportos foglalkozásokhoz. Munkatevékenység-foglalkozásokra is. 6 éves kortól.
Kereskedelmi forgalomban kapható, fejlesztő játékokat árusító boltokban megvásárolható.
Lásd még: Fejlesztő játékok
Formák és színek
Különböző színű és formájú műanyag lapocskákat kell válogatni és felfűzni megadott szempontok szerint. Ajánlható mozgáskorlátozott, részképességzavarral küzdő, beszédképtelen és értelmileg sérült gyermekek fejlesztéséhez egyaránt. Matematika oktatásához, finommotorika és szem-kéz koordináció fejlesztéséhez.
5–11 éves korig.
Mozgáskorlátozott gyermekek, tanulók együttneveléséhez 53
Fűzőcske
Nagyméretű színes, különféle formájú fa, filc vagy műanyag kilyukasztott alaplapokon zsinór átvezetése kezdetben csak véletlenszerűen, később meghatározott sorrendben, meghatározott módon.
Ajánlható mozgáskorlátozottaknak: enyhén spasztikus, athetotikus és értelmileg sérült, illetve részképességzavarral küzdő gyermekeknél a finommotorika és szem-kéz koordináció fejlesztéséhez. Önkiszolgálás elősegítéséhez. Egyéni és csoportos foglalkozásokhoz. Munkatevékenység-órára is. 6 éves kortól.
Kereskedelmi forgalomban kapható, fejlesztő játékokat árusító boltokban megvásárolható.
Lásd még: Fejlesztő játékok
Hengerek zsinóron
Feladat: Színes, műanyag hengerek felfűzése vastag zsinórra, megadott szempont szerint vagy anélkül. Ajánlható mozgáskorlátozottaknak: enyhén spasztikus, athetotikus és értelmileg sérült, illetve részképességzavarral küzdő gyermekeknél a finommotorika és szem-kéz koordináció fejlesztéséhez. Egyéni és csoportos foglalkozásokhoz. Munkatevékenység-órára is.
5-6 éves kortól. Kereskedelmi forgalomban kapható, fejlesztő játékokat árusító boltokban megvásárolható.
Lásd még: Fejlesztő játékok
Marokfogós zsírkréta
Lásd: Taneszközök, tanulást segítő eszközök
54 Sérülésspecifikus eszköztár
Montessori-torony és -edény (többféle)
A Montessori-tornyoknak és -edényeknek számtalan fából vagy műanyagból készült változata ismert, amelyek egymásra vagy egymásba illeszthetők, nagyság szerint. A korongokat csökkenő méret szerinti sorrendben kell felrakni a rögzített rúdra. Ha nem eltérő méretűek, akkor a rudak száma, magassága, illetve a korongokban lévő lyukak számacsökken felfelé haladva. Ezt nehezebb összerakni.
Ajánlható mozgáskorlátozottaknak: enyhén spasztikus, athetotikus és értelmileg sérült, illetve részképességzavarral küzdő gyermekeknél a finommotorika és szem-kéz koordináció fejlesztéséhez. Szín és méret gyakorlásához, egyeztetéséhez, megnevezéséhez. Egyéni és csoportos foglalkozásokhoz. 6 éves kortól, egyéni foglalkozásra.
MOSEFLORE virágmozaik
Nagyméretű, színes műanyag virágokból és gombos alaplapból álló játék. Feladat a virágok felhelyezése az alaplapra. Kezdetben és kicsiknek szabályok nélkül, később szabályok szerinti sorozatok vagy minták kirakása is lehet a feladat. A gombokra könnyű felhelyezni a virágokat, és azok rajta is maradnak.
Ajánlható mozgáskorlátozottaknak: spasztikus, athetotikus, myopathiás és értelmileg sérült, illetve részképességzavarral küzdő gyermekeknél a finommotorika és szem-kéz koordináció fejlesztéséhez. Szín és szerialitás gyakorlásához. Egyéni és csoportos foglalkozásokhoz. Munkatevékenység-foglalkozásokra is. 5 éves kortól.
Mozgáskorlátozott gyermekek, tanulók együttneveléséhez 55
MULTIFORMES formakincstár
Különböző formájú, színes műanyag lyukas lapokból és alaplapra rögzített különböző keresztmetszetű tartórudakból álló játék. A feladat a lyukas lapok egyeztetése és felrakása a megfelelő tartórudakra.
Ajánlható mozgáskorlátozottaknak: enyhén spasztikus, athetotikus és értelmileg sérült, illetve lokális részképességzavarral küzdő gyermekek finommotorika és szem-kéz koordináció fejlesztéséhez, a matematika oktatásához, egyéni és csoportos foglalkozásokhoz.
Kereskedelmi forgalomban kapható, fejlesztő játékokat árusító boltokban megvásárolható.
Lásd még: Fejlesztő játékok
6 éves kortól.
PICASCO mozaikjáték
Különböző formájú színes lyukacsos műanyag lapocskákból és tüskés, műanyag alaplapból álló játék.
Feladat a különféle ábrák másolása, kirakása különböző színű és formájú lapocskákból és rögzítése az alaplapra.
Ajánlható mozgáskorlátozottaknak: spasztikus, athetotikus és értelmileg sérült, illetve lokális részképességzavarral küzdő gyermekeknél a finommotorika és szem-kéz koordináció fejlesztéséhez, minták másolásához, színek egyeztetéséhez, felismeréséhez. Egyéni és csoportos foglalkozásokhoz.
Kereskedelmi forgalomban kapható, fejlesztő játékokat árusító boltokban megvásárolható.
Lásd még: Fejlesztő játékok
5 éves kortól.
56 Sérülésspecifikus eszköztár
SCRIBI
Kanyargós utakat ábrázoló, lyukas alaplapokból és golyóból álló játék. Feladat a mintás alaplapokon előre kijelölt útvonalon a golyó vezetése úgy, hogy a lyukakba ne essen bele. Célja az írásmozgások előkészítése, gyakoroltatása.
Ajánlható mozgáskorlátozottaknak: enyhe spasztikus, athetotikus részképességzavarral küzdő gyermekeknél a finommotorika és szem-kéz koordináció fejlesztéséhez, írás-előkészítéséhez. Egyéni és csoportos foglalkozásokhoz.
Kereskedelmi forgalomban kapható, fejlesztő játékokat árusító boltokban megvásárolható.
Lásd még: Fejlesztő játékok
5 éves kortól.
GRIPPY tapintási játék
Lyukas fa alaplapból és különböző mintázatú dugópárokból álló fejlesztő játék. Feladat az alaplapból kivehető különféle dugók egyeztetése, párokba rendezése bekötött szemmel, tapintás segítségével.
Ajánlható spasztikus és athetotikus, részképességzavarral küzdő gyermekeknél a szem-kéz koordináció és finommotorika fejlesztéséhez. Tapintási érzékelés fejlesztéséhez.
5 éves kortól.
Mozgáskorlátozott gyermekek, tanulók együttneveléséhez 57
5.3 Fejlesztőjátékok
A fejlesztőjátékok a mozgáskorlátozott gyermekek fejlesztésében nagyon fontos szerephez jutnak.
Mozgáskorlátozottságuk miatt ugyanis a gyermekek életéből gyakran hiányoznak azok a tapasztalatszerzési lehetőségek, amelyek az egészséges kisgyermekek számára természetesek. A fejlesztőjátékok segítik a hiányzó tapasztalatok játékos megszerzését. Fejlesztik a szenzoros, motoros és pszichomotoros funkciókat, a kommunikációt és szocializációt. Ismereteket is közvetítenek játékos formában. Ezek a játékok az összes kisgyermek számára készültek, nem sérülésspecifikusak. Használatuk során azonban a mozgáskorlátozott gyermekek az egészségesektől eltérő feladatokat is végezhetnek velük. Az itt ismertetett játékok színesek, figyelemfelkeltők, nagyméretűek, a mozgáskorlátozottak számára is könnyen kezelhetők. Esztétikusak, anyaguk fa, műanyag esetleg vastagabb karton, ami lehetővé teszi a könnyű tisztántartást. A fejlesztőjátékokról egyenként csak a legszükségesebb információkat közöljük.
Kereskedelmi forgalomban kaphatók, fejlesztőjátékokat árusító boltokban megvásárolhatók.
Állatkombináló kirakó
Feladat: Állatok kettévágott képeit kell összeilleszteni.
Ajánlható mozgáskorlátozott és beszédképtelen gyermekek számára. A környezetismeret tanításához és kommunikációfejlesztéshez.
6 éves kortól.
Állatok és kicsinyeik
58 Sérülésspecifikus eszköztár
Feladat: Meg kell keresni és összeilleszteni a felnőtt állatokhoz tartozó