Ellátottak köre:
- Óvodai tagozat;
- Értelmében akadályozott tanulók általános iskolájának tanulói: ÉATÁI
- Tanulásban akadályozott tanulók általános iskolájának tanuló: TATÁI
A logopédia célja:
A logopédiai tevékenység a sajátos nevelési igényű, ezen belül a tanulásban és értelmében akadályozott gyermekek oktatásának – nevelésének folyamatában, annak szerves részeként készít fel a tudatos és célszerű verbális önkifejezésre.
Célunk nem csupán a beszédhibák megelőzése, korrekciója, hanem egy olyan átfogó, a teljes beszédfolyamatot érintő fejlesztő program megvalósítása, amely előkészíti, illetve kiegészíti a tanulóra szabott sérülésspecifikus eljárásokat.
A logopédia feladatai:
- Az utóbbi időben mindinkább kiemelt feladata a logopédiának a preventív tevékenység. Pl. A sajátos nevelési igényű gyermekeknél gyakoribb a halláscsökkenés, ezért az időben való felismerésnél, kezelésnél a kommunikációs zavarok megelőzhetőek vagy tüneteik enyhíthetőbbek.
Ennek érdekében együttmuködünk különbözo szakemberekkel (védono, gyermekorvos, fül – orr gégész szakorvos, audiológus, neurológus, pszichológus, foniáter, mozgás terapeuta) és intézményekkel (Nevelési Tanácsadó és Beszédjavító Intézet, Tanulási Képességeket Vizsgáló Szakértoi és Rehabilitációs Bizottság, J-N-SZ megyei Gyermek- és Ifjúsági Pszichiátriai Gondozó). - Tanácsadás: Nagymértékben összefügg a prevenciós tevékenységgel. Az élettani beszédhibáknál (élettani pöszeség, non-fehency beszéd) nincs szükség a gyermek terápiába való bevonására, ilyen esetekben elegendo a szülo/nevelo felvilágosítása, tájékoztatása.
- Eloszurés, szurés: Az óvodai csoportban és az osztályokban minden év elején megtörténik a gyermekek beszédállapotának felmérése, valamint a további adatok, információk begyujtése.
- Vizsgálat: Tájékozódó standarizált vizsgálatokat végzünk a beszédállapot, ezen belül a beszéd- és nyelvi fejlettség, a különféle képességkultúrák (figyelem, emlékezet, gondolkodás, lateralitás, téri tájékozódás stb.) feltárására.
- Szükség szerint kiegészíto vizsgálatokat kell kérni (orvosi, pszichológiai, pedagógiai).
- A vizsgálat eredmények összegzése és értékelése után kerül sor a differenciál-diagnózis és státusdiagnózis felállítására.
Ezek képzik az alapját a késobbi terápia irányának meghatározásakor. - Terápia: két formája ismeretes:
- Egyéni: Súlyos centrális eredetu beszédzavaroknál (pl. centrális pösze, diszfázia).
- Csoportos: Enyhébb beszédhibák esetén: (pl. parciális diszlália, diszlexia reedukáció, megkésett beszédfejlodés). Lehetoség szerint törekedni a homogén csoportok kialakítására. Egy csoportba legfeljebb 3-4 gyermek kerülhet.
A foglalkozások jellege egyéniesített csoportfoglalkozás.
A terápiában való felvételkor elonybe kell részesíteni az általános pöszéket, a diszfáziásokat, a beszédgyengéket, az agnóziásokat, a súlyosabb dadogókat, és a közvetlen beiskolázás elott állókat.
A terápiás órák idotartama: 15-45 percig terjed. Pl. óvodások egyéni terápiájánál a 45 perc 3*15 percre bontható.
Az iskolások csoportos terápiája 45 perc.
Súlyos, centrális eredetu beszédzavarok esetében intenzív terápia javasolt (heti 4 alkalom). Minden más esetben a heti két foglalkozás szükséges.
A terápia eredményességét döntoen befolyásolja az otthoni gyakorlás. (Naponta 10-15 perc!).
A terápia irányát, eredményességét folyamatosan ellenorizni kell a megfelelo folyamatdia gnosztikai méroeszközök segítségével.
A terápia befejezésekor a jelen státusz rögzítése elengedhetetlen.
- A késobbiekben nyomköveto, kontrollvizsgálatokra is sor kerülhet (pl. súlyos dadogóknál, diszfáziásoknál).
A logopédiai terápia kiegészülhet más pedagógiai rehabilitációs tevékenységgel:
(pl. Angmentatív kommunikáció, Blees-nyelv) és más egészségügyi rehabilitációs programokkal:
(gyógytorna, gyógyúszás –HRG, Ayres-terápia, relaxációs tréningek, gyógylovaglás, gyermekneurológiai kezelésekkel).
A logopédiai vizsgálat során használható felmérő tesztek:
DPT (képességeket vizsgáló teszt);
PPL (nyelvi fejlettséget méro teszt);
PPVT (passzív szókincset vizsgáló teszt);
TOKEN (beszédészlelést, beszédmegértést vizsgáló teszt);
Csányi Yvonne – Grammatikai teszt;
GMP (beszédészlelési- és megértési teszt);
MEIXNER – féle olvasásvizsgáló teszt;
Dyslexia gyorsteszt I-II.
Sindelar – teszt (képességeket vizsgáló teszt);
MEIXNER – szókincsvizsgáló teszt.
A logopédiai terápiához szükséges eszközök:
Logopédiai tükör, játéktárgyak, tárgyképek, képes lottók, memóriakártyák, bábok, képességeket fejleszto eszközök, játékok, különbözo hangszerek, CD-s fülhallgató magnó, számítógép, számítógépes programok.